Assalammualaikum & Selamat Sejahtera…Sihat Hari Demi Hari! Cantik! Lawa! Tampil Menawan! Tampil Berkeyakinan! Ceria! Bahagia! Bijak!..Memvariasikan, Khusus Untuk Pengunjung Yang Berkunjung Ke Jelita Wif Diyana,Tidak Kira Usia! Atau Jantina! Menampilkan Pelbagai Info, Juga Perkongsian Lain, Asalkan Menarik & Berilmu Untuk Dikongsikan Bersama Pengunjung..Membuat Jualan Online. Ana Menjual Produk Yang Ana Amalkan, Guna, Pakai, Serta Tahu Akan Keberkesanan Produk Dalam Produk Jualan Ana. InsyaAllah Dengan Pengalaman Yang Ada, Ana Akan Kongsikan Kepada Pelanggan. Untuk Pertanyaan & Pembelian WhatsApp WeChat Telegram 019 700 7507 Jelitawifdiyana Atau Isikan Borang Pesanan. Boleh layari Instagram ig: jelitawifdiyana ... Website www.jelitawifdiyana.my … Telegram group telegram.me/jelitawifdiyana_JWD

SUKA BLOG ANA? ❤✿‿✿❤

Saturday, December 31, 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2012


Selamat Tahun Baru .. 2012
pantun 2 kerat heheee…
terima kasih sekali lagi,
jangan lah jemu berkunjung lagi…
sama-sama diucapkan,
salah dan silap harap dapat memaafkan…
sabar lah hati..bersangka baik,
itu lebih baik…
info bermanfaat di kongsikan bersama,
mutiara kata renungan bersama
bunga ros..bunga kemboja,
ana seorang yang biasa-biasa aja…
salah silap sering dilakukan,
namun siapa lah ana untuk menentukan...
Dikesempatan ini ana ingin mengucapkan selamat tahun baru,Semoga tahun baru ini,menjadikan kita lebih matang dari tahun-tahun sebelumnya… Terima kasih menjadi kawan dan berkunjung ke blog ana.Kunjungan serta dorongan semua,amat ana hargai.Bersama-sama kita menjadi seorang yang tabah dalam menjalani liku-liku kehidupan…”Bila kita bersabar,semuanya akan menjadi mudah..InsyaAllah…Wassalam

TAKWIM PERSEKOLAHAN 2012

Takwim Persekolahan 2012

Kumpulan A
(Kedah, Kelantan, Terengganu)
Penggal
Hari Persekolahan Dan Cuti
Mula
Akhir
Hari
I
Hari Persekolahan
03.01.2012
08.03.2012
48
Cuti Pertengahan Penggal
09.03.2012
17.03.2012
9
Hari Persekolahan
18.03.2012
24.05.2012
50
Cuti Pertengahan Tahun
25.05.2012
09.06.2012
16
II
Hari Persekolahan
10.06.2012
16.08.2012
50
Cuti Pertengahan Penggal
17.08.2012
25.08.2012
9
Hari Persekolahan
26.08.2012
08.11.2012
55
Cuti Akhir Tahun
09.11.2012
31.12.2012
53
Jumlah
290
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am
203
Jumlah Hari Cuti Penggal
87

Kumpulan B
(Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya)

Penggal
Hari Persekolahan Dan Cuti
Mula
Akhir
Hari
I
Hari Persekolahan
04.01.2012
09.03.2012
48
Cuti Pertengahan Penggal
10.03.2012
18.03.2012
9
Hari Persekolahan
19.03.2012
25.05.2012
50
Cuti Pertengahan Tahun
26.05.2012
10.06.2012
16
II
Hari Persekolahan
11.06.2012
17.08.2012
50
Cuti Pertengahan Penggal
18.08.2011
26.08.2011
9
Hari Persekolahan
27.08.2011
09.11.2011
55
Cuti Akhir Tahun
10.11.2011
01.01.2013
53
Jumlah
290
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am
203
Jumlah Hari Cuti Penggal
87

catatan oleh tehr


Thursday, December 22, 2011

TERBARU DARI AS BEAUTY .. RAWATAN PENJAGAAN SEMESTINYA RINGKAS,SELAMAT,BERKESAN

Baru Dari As Beauty ‘A Simple Beauty’

Aromatherapy Essential Oils For Facial Serum
Aromatherapy BodySerum
Aromatherapy Love Olil (For Women)
Aromatherapy BodySerum + Spa Soap

TAZKIRAH .. JAUHI PRASANGKA SESAMA ISLAM

Jauhi Prasangka Sesama Islam
Syak wasangka adalah penyakit yang sangat merbahaya di dalam kehidupan. Apatah lagi jika prasangka ini berlaku di kalangan Muslim yang sama-sama berusaha untuk membawa perubahan dan kebaikan di dalam masyarakat dan negara.

Hayatilah firman Allah swt yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” Al-Hujuraat ayat 12

Rasulullah saw juga telah bersabda yang bermaksud:

“Berhati-hatilah kamu dengan berprasangka kerana sesungguhnya berprasangka itu adalah sebohong-bohong ucapan” Hadith riwayat Bukhari dan Muslim

Sejarah perjuangan umat yang panjang telah menyaksikan bahawa siri kemenangan umat yang lampau hanya tercapai apabila kekuatan umat yang ada pada ketika itu digembelingkan bersama-bersama dan mereka telah menjadikan kekuatan aqidah dan keakraban ukhuwah sesama sendiri sebagai tunjang perjuangannya.

Cuba kita renungkan bersama :

Apa untungnya kita menghabiskan masa dan tenaga dengan berbuat sesuatu yang tidak menguntungkan sesiapa di kalangan kita dan tidak membekas apa-apa kepada pihak musuh?
Kenapa tidak kita kerahkan pemikiran dan tumpahkan keringat di atas agenda besar yang akan membawa perubahan yang positif di dalam masyarakat dan negara?
Jom, luaskan dada dan perkasakan amal…
By: Dr Zainur Rashid Zainuddin


Sunday, December 11, 2011

MUTIARA KATA,MUHASABAH DIRI


Ambillah kebaikan daripada orang yang membuat kebaikan, dan tinggalkan keburukan yang ada pada orang yang mempunyai keburukan…

Sunday, December 4, 2011

AS BEAUTY 'A SIMPLE BEAUTY' FACIAL TREATMENT 3 IN 1 .. SEMESTINYA RINGKAS,SELAMAT & BERKESAN ..

Anda tidak akan menafikan keberkesanannya.
Ringkas!, Selamat!, & Berkesan!
Produk rawatan wajah yang akan menjadikan wajah hari demi hari sihat dan sihat, bebas masalah..jangan ragu.Mengandungi vitE untuk merawat muka dengan menghilangkan jerawat,jeragat,bekas jerawat, mengecilkan pori-pori, mampu menghilangkan resdung, serta mencerahkan kulit wajah.
As Beauty Vitamin C soap (sabun ini dijual berasingan,tiada terjual set)
Natural dan wangi *Mempunyai Natural Vitamin C *membantu meningkatkan metabolisma, melambatkan proses penuaan, mengurangkan kedutan dan menganjalkan kulit secara semulajadi *Mengimbangkan kelembapan dan menyegarkan kulit *Tidak mengandungi pewarna tambahan *Amat sesuai untuk kulit matang.
PERHATIAN:AS Beauty vitC soap(sabun hijau) adalah khas utk kulit wajah yg matang lingkungan umur 40 thn ke atas,juga sesuai utk lelaki. Tetapi tidak sesuai untuk kulit wajah yang berjerawat. Bagus juga untuk kulit wajah yang berjeragat yang susah nak hilang(utk yg berjeragat pakai sabun biasa dulu VitE soap,jika jeragat susah nak hilang baru bertukar ke vitC soap). Utk kulit wajah berminyak mmg vitC soap tidak berapa sesuai digunakan sebab VitC soap lebih berpelembab. Dikhuatiri muka akan lebih berminyak dan mengaktifkan jerawat yg ada.
MILIKI WAJAH BERSERI, HALUS & BERSIH,HANYA 3 LANGKAH MEMBERSIH(BEAUTY SOAP), MELINDUNGI(DAY CREAM/BASE MAKEUP) & MERAWAT(NIGHT CREAM)
Sesuai untuk semua peringkat umur juga untuk lelaki.
100% Bebas Hydroquinone, mendapat kelulusan KKM dan mendapat Sijil Halal dari JAKIM
As Beauty mendapat kelulusan dari Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
Status Product Notified Number:
Product Ref No. Notification No. Product Name Valid
2010090003678-P NOT101103272K As Beauty Day Cream 22/11/2012
2010090003687-P NOT101103172K As Beauty Night Cream 19/11/2012
2010090000617-P NOT101102420K As Beauty Soap 11/11/2012

Friday, December 2, 2011

RABUN SILAU CETUS SAKIT KEPALA


SELAIN rabun dekat dan jauh, rabun silau turut menjadi masalah utama yang dihadapi oleh kebanyakan individu di seluruh dunia.

Bukan saja menyukarkan pengliharan secara normal, rabun silau acapkali mengganggu pemanduan seseorang terutama di waktu malam.

Menurut Pakar Mata Hospital Ampang Puteri, Dr. Rozita Ahmad, tidak ramai yang mengetahui bahawa silau yang dihadapi berpunca daripada dua faktor.

“Kebanyakan silau berpunca daripada astigmatism manakala yang lain berpunca daripada keradangan atau jangkitan pada mata,” jelasnya.

Astigmatism berkait rapat dengan penglihatan menjadi kabur pada semua jarak yang disebabkan oleh permukaan kornea atau kanta tidak sekata.

Apabila keadaan ini berlaku, ia akan menyebabkan pesakit melihat imej yang tidak jelas dan pecah-pecah terutama cahaya pada waktu malam.

Tambah Rozita, astigmatism yang sedikit atau kurang daripada 0.50D biasanya tidak mengganggu penglihatan.

“Namun, sekiranya ia lebih, ia boleh menyebabkan sakit kepala, mata letih dan silau yang kronik. Apabila ini terjadi, pembetulan kornea atau kanta harus dilakukan seperti pemakaian cermin mata atau kanta sentuh khas,” ujarnya.
KEADAAN kornea pesakit rabun silau (kiri). Dengan daya penglihatan yang kabur, ia menyukarkan pesakit terutama memandu pada waktu malam.

Rozita memberitahu, rabun silau boleh berlaku serentak dengan rabun dekat atau rabun jauh dan penyebab kejadian rabun jenis tersebut adalah pelbagai.

Antara faktornya ialah keturunan, kecederaan kornea mata, berlaku selepas pembedahan mata seperti pembuangan selaput katarak, ketumbuhan pada kelopak mata atau penyakit kornea seperti keratoconus.

“Bagi pesakit kencing manis, astigmatism bukanlah satu perkara luar biasa. Ia dikenali sebagai renticular astigmatism, kandungan gula yang berlebihan mampu mengubah bentuk kanta pesakit.

“Bagi pesakit diabetes yang mengalami rabun silau, mereka dinasihatkan agar tidak menjalani pembedahan terlebih dahulu,” katanya.

Bukan fotofobia

Dalam pada itu, Rozita menjelaskan, rabun silau boleh terjadi pada semua peringkat umur. Penghidap akan menyedari masalah astigmatism yang dihadapi apabila berasa tidak selesa terhadap cahaya terutama bagi mereka yang selalu memandu di waktu malam.

Namun ujar Rozita, terdapat perbezaan yang jelas antara mereka yang mengidap astigmatism dan fotofobia.

“Melalui pemeriksaan penglihatan, ujian permukaan kornea dan pantulan, pakar mata akan mengetahui sama ada pesakit tersebut mengalami rabun silau atau fotofobia,” terang Rozita.

Di samping itu, berbeza dengan penghidap jenis rabun yang lain, kadar peningkatan kerabunan mata bagi pengidap astigmatism amat perlahan dan lebih stabil.
PERMUKAAN kornea pesakit astigmatism (kiri) yang berntuk seperti bola ragbi dan tidak sekata.

Senam Mata 
Selain daripada penggunaan cermin mata, RGP yang menggunakan teknik orthokeratology iaitu memakai kanta sentuh separa keras semalaman bagi membentuk semula kornea menjadi rawatan alternatif bagi memperbaiki keadaan rabun tersebut.

“Teknik senaman yang dikenali Eye-Robic merupakan pilihan terbaik dalam merawat permukaan kornea dan kanta ini. Malah, ia membantu melegakan ketegangan pada otot mata,” katanya.

Bagi kes-kes tertentu, rawatan Photorefractive keratectomy (PRK), Laser-Assisted Sub-Epithelial Keratectomy (LASEK) atau Laser-assisted In Situ Keratomileusis (Lasik) akan digunakan.

“Dalam kes yang serius, pengimplanan kanta atau kornea (Restore) dilakukan bagi memulihkan tahap penglihatan pesakit,” jelasnya.BY KOSMO

Saturday, November 26, 2011

SALAM MAAL HIJRAH-1433H


Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah.
Di Malaysia hari tersebut merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah   atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.

Wednesday, November 23, 2011

PRODUK PENJAGAAN SERTA RAWATAN WAJAH..**DiyAna Ma Wif**


"Kesihatan Dalaman Penyerlahkan Penampilan Tampil Berkeyakinan..Menarik,Ringkas & Sederhana Asas Keyakinan Diri..."

Di atas adalah produk penjagaan serta rawatan wajah yang ana gunakan..sememangnya ringkas dan banyak berjimat.Tidak memerlukan kos yang banyak.

As Beauty'A Simple Beauty'Facial Treatment 3in1 Set
As Beauty adalah produk rawatan wajah yang ringkas,selamat serta berkesan.Ana menggunakan sekerap yang boleh semasa awal penggunaan. Malah sehingga kini pun ana menggunakan kerap, dan tidak menjadi masalah,pakai kerap lagi bagus. Kerapkan mencuci muka,dan selepas mencuci muka terus pakai day cream.pastikan pakai day cream muka dalam keadaan basah sedikit.Pakai kan kerap,walaupun pakai day cream nipis..AS Beauty ‘A Simple Beauty’ Facial Treatment 3In1
*Diformulasi menggunakan air dan lumpur dari gunung berapi.
*Air dari gunung berapi ini mengandungi belerang atau sulfur semulajadi.
*Juga mengandungi pearl.
*100% bebas HYDROQUINONE
*Mendapat kelulusan KKM
PRODUK RAWATAN MUKA DARI BAHAN SEMULA JADI YANG RINGKAS DAN MEMBERI KESAN MENAKJUBKAN HANYA 3 LANGKAH RINGKAS KULIT AKAN NAMPAK BERSERI, HALUS, DAN BERSIH.BERTINDAK MENINGKATKAN METABOLISME KULIT DENGAN PENJANAAN SEL-SEL BARU, MERENCATKAN PROSES PENUAAN, MENGURANGKAN GARIS-GARIS HALUS, MENAMBAH KETEGANGAN KULIT DAN MENGEKALKAN KELEMBAPAN SEMULA JADI AGAR KELIHATAN MUDA SENTIASA. MENGANDUNGI VITAMIN E UNTUK MERAWAT MUKA DENGAN MENGHILANGKAN JERAWAT, JERAGAT, BEKAS JERAWAT, MENGECILKAN PORI-PORI, SERTA MENCERAHKAN KULIT MUKA.
*MILIKI WAJAH BERSERI, HALUS & BERSIH
*HANYA 3 LANGKAH MEMBERSIH(BEAUTY SOAP), MELINDUNGI(DAY CREAM/BASE MAKEUP) & MERAWAT(NIGHT CREAM)
*MAMPU MENGATASI MASALAH RESDUNG,JERAWAT KRONIK & JERAGAT DEGIL
*RINGKAS!!! SELAMAT!!! BERKESAN!!!
*SESUAI UNTUK SEMUA JENIS KULIT & PERINGKAT UMUR, WANITA MENGANDUNG JUGA UNTUK LELAKI
*KELULUSAN KKM JUGA 100% BEBAS HYDROQUINONE

JelitAyu Insta White
JelitAyu Insta White ana gunakan setiap hari atau selang sehari apabila sudah 3 bulan menggunakan As Beauty.Insta White merupakan penjagaan kulit dalam bentuk krim pelembab ringan yang menghasilkan "mask dengan buih mikro" apabila bersentuhan dengan kulit. bertindak sebagai "pengangkut oksigen" untuk menghasilkan kuasa penyembuhan bagi mencapai kecantikan, keserian dan keremajaan kulit secara semulajadi.
INSTA WHITE...TANPA...HYDROQUINONE
-produk yang berkesan.Ia membantu masalah tekstur kulit tidak sekata,masalah kulit berminyak,masalah liang roma terbuka,membantu memudarkan jeragat,masalah kulit gelap dianggota badan,masalah dgn solekan, membantu mencegah masalah "stretch mark",mumudahkan solekan di wajah dan lebih tahan lama,wajah akan bertenaga dan segar dll..RASAI SENDIRI..MEMANG HEBAT!!!..1 LANGKAH YANG MUDAH DAN BERBALOI!!!..JIMAT MASA!!!..JIMAT KOS!!!..GUNAKAN SERTA JADIKAN TAMBAHAN DALAM PENJAGAAN WAJAH ANDA!!!..

Crystal White Spa Magic Lip Repair Complex (2g
JelitAyu Magic Lip pula ana gunakan sekerap yg boleh,semasa tidur pun.Lagi selalu pakai,bibir akan bertambah sihat,tidak perlu lagi menggunakan lipstik lain.Pakai magic lip sahaja dah memadai.Crystal White Spa Magic Lip Repair Complex (2g) memperbaiki kembali bibir yang kering, rekah, kedut dan gelap disebabkan oleh penggunaan gincu biasa.Dengan "Magic Mode" yang memberi warna semulajadi di bibir mengikut peredaran darah dan suhu badan. Warnanya kekal lama.Membentuk bibir yang lembap, penuh, cantik dan seksi.

3W CLINIC PROFESSIONAL NATURAL MAKE-UP POWDER ( DoDo Palgantong)
Bedak nie ana gunakan selepas ana menggunakan As Beauty Day Cream.Keunggulan Bedak ni:
1. Slimming Effect : Membuat wajah terlihat lebih slim / tirus dengan efek 3 dimensi yang ditimbulkan oleh refleksi cahaya.
2. Long Lasting Effect : Tahan air dan keringat. Sangat sempurna untuk tata rias anda3. Blooming Effect : Membuat wajah terlihat lebih halus dan bercahaya.
4. Super Hydrate Effect : Memelihara kelembaban kulit sepanjang hari, membuat kulit sehalus sutera.
5. Selamat Digunakan.

As Beauty Aromatherapy Essential Oils For Facial Serum
Serum ini pula ana hanya gunakan kadang-kadang sahaja.Ana gunakan semasa malam sebelum tido.Ana selang selikan penggunaan dengan As Beauty Night Cream.
-Meningkatkan semangat dan melegakan sistem saraf.
-Sempurna untuk keseimbangan emosi, hormon dan sistem saraf.
-Baik untuk menghilangkan jerawat dan masalah kulit.
-Melawan jangkitan fungus.
-Meredakan tekanan dan mengurangkan simptom PMT dan menopaus.
-Merangsang peredaran darah dan baik untuk meditasi.
Cara penggunaan: hanya setitik diletakkan pada telapak tangan dan usap dari bawah dagu ke atas,atau dari dahi ke bawah. (Untuk umat islam berselawat lah sebelum mengusap ke wajah). Yang penting aroma tu yg masuk melalui hidung. Tidak melekat pada kulit, tetapi dapat meransang melalui aroma dan melalui sel-sel kulit.

*Di atas adalah keterangan serba sedikit tentang penggunaan yang ana gunakan.Anda boleh bertanyakan kepada ana.Tidak semestinya anda harus menggunakan ke semua yang ana pakai di atas..contoh seperti bedak,anda mungkin ada bedak yg anda dah biasa gunakan.Lip magic pula mungkin anda dah serasi dgn lipstik yg anda gunakan.Insta White ana mmg tak galakkan pengguna ana pakai jika permulaan menggunakan produk rawatan wajah As Beauty.berdasarkan pengalaman ana,dah 3 bulan menggunakan As Beauty,yer ana memang sarankan pengguna As Beauty menggunakan sekali JelitAyu Insta White.kalau yang tidak menggunakan produk As Beauty,mereka boleh menggunakan Insta White bulan petama setiap hari,bulan ke2 jarang2 penggunaan sudah memadai.Jika permulaan pakai ada iritasi pada kulit wajah,berhenti 3 hari dan pakai kan semula setiap hari.As Beauty Aromatherapy Essential Oils For Facial Serum pula pakai untuk melengkapkan rawatan penjagaan wajah.ringkas kan.. :)

Wednesday, November 16, 2011

“Yakinlah Tuhan Bersamamu,Sentiasa Bersamamu,Dengan Kasih Sayang Allah,Tiada Yang Mustahil”


"Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, didzalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah."(HR. Al-Baihaqi)

Cintailah dan berbuat baiklah pada siapa saja tanpa mengukur siapa dia dan apa yang dia miliki, maka orang lainpun akan mencintaimu tanpa mengukurmu.
Semoga hari-hari kita semua selalu dalam berbuat kebajikan, kerana takkan rugi kita bila berbuat kebajikan, kita hanya akan rugi bila berbuat keburukan dan itu pasti.
Terpaksa atau tidak terpaksa, berbuat keburukan tetaplah keburukan.
Dan dalam keadaan terpaksa atau tidak terpaksa, berbuat kebaikan tetaplah kebaikan,
Lebih baik terpaksa berbuat kebaikan daripada berbuat keburukan tanpa terpaksa.

"..Dan janganlah mencari-cari keburukan orang & janganlah menggunjingkan satu sama lain.." (Qs. Al-Hujarat : 12)

“Sesungguhnya pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berzikir kepada Allah.” (Q.S Al-ahzab: 21)

Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (QS. al-Isra’ (17) : 32)

Kita orang mukmin diperintahkan untuk tidak mendekati zina, apalagi melakukannya, dan melakukannya adalah dosa yang besar.

"Hai orang2 yg beriman, janganlah sekumpulan orang laki2 merendahkan kumpulan yg lain, boleh jadi yg ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yg direndahkan itu lebih baik" (Qs. Al-Hujarat : 11 )

"Negeri akhirat (syurga) itu, Kami jadikan untuk orang2 yg tidak ingin menyombongkan diri & berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yg baik) (syurga )itu adalah bagi orang2 yg bertakwa” (Qs. Al-Qoshosh : 83)

Dari Abu Musa Al Asy'ari dia berkata Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: " jenguklah orang sakit."(HR.Bukhari : 5649)

SAMPAIKAN HAL INI KEPADA YANG SAKIT BILA MENJENGUK ORANG SAKIT:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menjenguk orang sakit dan beliau bersabda : “Bersabarlah, Sesungguhnya penyakit seorang muslim akan menghapuskan dosa-dosanya seperti api yang dapat menghilangkan kotoran emas dan perak”(HR.Abu Dawud : 3092)

Dari Ibnu ‘Abbas,Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :
[1] Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
[2] Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
[3] Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
[4] Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
[5] Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.
(QS. al-Hujurat (49) : 12)

Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.” (QS Al A’raf : 56)

*Berbuat Baik dengan cara menjalankan perintah Allah dan Rasul-Nya, sopan santun, tolong menolong antara sesama ciptaan Allah,yakni tolong menolong dalam kebaikan, adil, jujur, taat pada orang tua, tidak berkata kotor, tidak berkata kasar, dan lain semacamnya.

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. (QS.24:21)

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. (Qs. Ali imran : 133-134)

Baca dan resapi…
- Ubat tidak dapat menyembuhkan.
- Tapi Allah-lah yang menyembuhkan.
- Ubat untuk menyembuhkan berhajat kepada Allah.
- Allah menyembuhkan tidak berhajat kepada ubat.
- Jika Allah berkehendak, Allah bisa menyembuhka dengan ubat,
- Jika Allah berkehendak Allah bisa menyembuhkan tanpa ubat.
- Jika Allah berkehendak ada ubat tapi tidak sembuh-sembuh.

Laa ilaaha illa Allaah.

*Saat kita makan ubat karena sakit, sungguh ubat sama sekali tidak menyembuhkan, tapi Allah yang menyembuhkan kita, makan ubat adalah usaha kita untuk sembuh tapi kesembuhan hanya dari Allah, bukan dari ubat.

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu-bapa”(Qs.Al-israa : 23)

“Dan kami wajibkan kepada manusia agar (berbuat) kebaikan kepada kedua orang tuanya” (Qs.Al-Ankabut : 8)

“Dan tolong-menolonglah kamu sekalian pada kebaikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam dosa dan permusuhan....“(Qs.Al-Maidah : 3)

Orang-orang yang sabar (terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal kebaikan, mereka itu memperoleh ampunan dan pahala yang besar. (QS. Hud 11:11)

_MARI JADI ORANG SABAR, YANG SANGAT SABAR, PALING SABAR, KARENA KESABARAN HANYA AKAN SULIT BUAT YANG TIDAK MAU BERUSAHA UNTUK SABAR_


Share

.

.

SILA ISI BORANG TEMPAHAN ANDA DI SINI UNTUK MEMUDAHKAN URUSAN

Name:
Full Address:
Contact No:
Item To Order:
Question:

Get your own free form like this one.