بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ Assalammualaikum wbt & Selamat Sejahtera, Syukur Ya ALLAH. Syukran Berkunjung. Salam Ukhwah Fillah Ya Ukhti Ya Akhi. Fi Amanillah Wa Fi HubbillahMasyaallah TabarakallahSihat Hari Demi Hari! Cantik! Lawa! Tampil Menawan! Tampil Berkeyakinan! Ceria! Bahagia! Bijak!..Memvariasikan, Khusus Untuk Pengunjung Yang Berkunjung Ke Blog Jelita Wif Diyana. Tidak Kira Usia! Atau Jantina! Menampilkan Pelbagai Info, Juga Perkongsian Lain, Asalkan Menarik & Berilmu Untuk Dikongsikan Bersama Pengunjung. Membuat Jualan Online. Ana Menjual Produk Yang Ana Amalkan, Guna, Pakai, Serta Tahu Akan Keberkesanan Produk Dalam Produk Jualan Ana. In Sha ALLAH Dengan Pengalaman Yang Ada, Ana Akan Kongsikan Kepada Pelanggan. Untuk Tindak Balas Cepat Serta Pertanyaan & Pembelian, WhatsApp(www.wasap.my/60197007507)WeChat Telegram 019 700 7507 Jelitawifdiyana Atau Isikan Borang Pesanan. Boleh layari Instagram ig: jelitawifdiyana

Wednesday, April 13, 2011

INFO SIHAT-Lebih Sihat Jika Pilih Daging Kambing...


Lebih Sihat Jika Pilih Daging Kambing...

Daging lembu lebih banyak menjadi pilihan ramai. Berbeza pula dengan daging kambing yang sering dihindari kerana memikirkan ia menjadi punca hipertensi. Tetapi, tahukah anda bahawa daging kambing lebih lazat serta mengandungi lemak dan kalori yang rendah berbanding daging lain?
Oleh itu, tidak perlulah anda takut untuk menikmatinya kerana daging ini lebih menyihatkan berbanding daging lain. Di dalam 100 gram daging kambing, terdapat 154 kalori, 9.2 mg lemak, 3.6 mg lemak jenuh, sedangkan 100 gram daging lembu terdapat 207 kalori, 14 mg lemak dan 51 mg lemak jenuh.

Selain itu, daging kambing juga merupakan salah satu sumber zat besi, vitamin B, kolin dan selenium terbaik. Vitamin B yang terdapat di dalamnya dapat membantu membakar lemak, kolin dan selenium pula menjadi zat yang menghalang kanser.

Lemak yang terdapat di dalam daging kambing ikut terbuang bersama bahagian lain seperti perut, usus dan hati. Malah kaki kambing juga memiliki kandungan lemak paling rendah jika dibandingkan dengan bahagian tubuh kambing yang lain.

Walaupun begitu, lemak kambing mempunyai peratusan kolesterol yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan daging ayam atau lembu. Oleh itu, anda dinasihatkan untuk mengambil daging kmbing yang berusia di bawah 6 bulan.
Perlu juga diingatkan bahawa anda boleh makan dagingnya, tetapi bukan lemaknya. Ini kerana daging nya yang sihat dan lemaknya pula yang ‘jahat’. Jadi, sebelum memasak kambing, buang dahulu semua lemak-lemaknya.
Beberapa pakar diet bahkan menganggap bahawa daging kambing paling baik untuk diambil serta sesuai bagi yang sedang berdiet kerana tahap keasidannya hampir mendekati PH tubuh manusia sehingga tubuh amat mudah untuk menyesuaikan diri dengannya.

No comments:

Post a Comment

Share

SILA ISI BORANG TEMPAHAN ANDA DI SINI UNTUK MEMUDAHKAN URUSAN

Name:
Full Address:
Contact No:
Item To Order:
Question:

Get your own free form like this one.