بسم الله الرحمن الرحيم

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..Sihat Hari Demi Hari! Cantik! Lawa! Tampil Menawan! Tampil Berkeyakinan! Ceria! Bahagia! Bijak!..Memvariasikan, Khusus Untuk Pengunjung Yang Berkunjung Ke Jelita Wif Diyana,Tidak Kira Usia! Atau Jantina! Menampilkan Pelbagai Info, Juga Perkongsian Lain, Asalkan Menarik & Berilmu Untuk Dikongsikan Bersama Pengunjung..Membuat Jualan Online Tidak Menjual Banyak Produk, Ana Menjual Produk Yang Ana Amalkan, Guna, Pakai, Serta Tahu Akan Keberkesanan Produk Dalam Produk Jualan Ana. InsyaAllah Dengan Pengalaman Yang Ada, Ana Akan Kongsikan Kepada Pelanggan. Untuk Pertanyaan & Pembelian..WhatsApp/WeChat/Telegram 019.7007.507 (jelitawifdiyana) atau Isikan Borang Pesanan...ig: jelitawifdiyana ... www.jelitawifdiyana.my ... email: jelitawifdiyana@yahoo.com

SUKA BLOG ANA? ❤✿‿✿❤

Monday, May 16, 2011

10 GANGGUAN TIDUR

10 GANGGUAN TIDUR YANG MENAKUTKAN
Tidur seharusnya menjadi waktu yang damai dan rileks. Tapi bagi sebagian orang yang mengalami gangguan tidur, tidur boleh menjadi hal yang menakutkan. Apa saja gangguan tidur yang menakutkan? Berikut ini 10 gangguan tidur yang dianggap menakutkan bagi penderitanya.
1. Gangguan Mimpi Buruk
Orang dengan gangguan mimpi buruk sering terbangun dengan keringat dingin dan kenangan buruk dalam mimpi yang mengerikan. Hal ini juga akan mengganggu kualiti hidupnya. Kerana sebahagian daripada mereka mungkin takut untuk tidur.
Stres dan kurang tidur adalah pencetus utama mimpi buruk. Menurut American Sleep Association (ASA) beberapa ubat juga boleh mencetuskan mimpi buruk.Dalam kes yang berat, kaunseling atau ubat penenang mungkin diperlukan untuk meredakan kecemasan yang mendasari mimpi buruk.
2. Tidur Sambil Berjalan (sleepwalking)
Sekitar 15 peratus orang dewasa kadang-kadang terbangun dan berjalan seenaknya di sekitar rumah masih dalam keadaan tidur. Pada anak-anak, jumlahnya bahkan lebih tinggi.
Sleepwalking boleh disebabkan oleh stress, tidur tidak nyenyak, dan genetik.Orang yang tidur sambil berjalan boleh melakukan apa saja. Mereka mengerti arah, boleh memindahkan perabot atau membuka pintu.
Sebuah kajian yang diterbitkan pada tahun 2003 dalam jurnal Molecular Psychiatry, mendapati bahawa 19 peratus orang dewasa yang berjalan dalam tidur terluka saat melakukan serangan malam mereka.
Jatuh merupakan bahaya terbesar, jadi jika anda punya kebiasaan mengigau dan berjalan ketika tidur, para ahli menyarankan anda memindahkan kabel elektrik dan jauhkan tempat tidur dari tangga
3. Keganasan Malam
Berteriak, meronta-ronta, panik, dan mundar-mandir adalah gejala orang yang mengalami keganasan malam. Tidak seperti mimpi buruk yang terjadi selama tidur, keganasan malam terjadi biasanya terjadi di awal malam. Hal ini biasanya terjadi pada anak-anak. Orang yang mengalami keganasan malam tiba-tiba akan duduk tegak, mata terbuka, meskipun sebenarnya mereka tak melakukan pandangan.
Punca pastinya belum diketahui. Tapi demam, tidur tidak teratur dan stres boleh mencetuskan keganasan malam. Untungnya menurutnya ASA, keganasan malam akan berkurangan seiring usia.
4. Halusinasi Mengantuk
Kita biasa melihat hal-hal aneh dalam mimpi. Tapi bagaimana jika kita melihatnya saat sedang tidak bermimpi? Ini disebut dengan hypnagogic hallucination yang terjadi selama peralihan dari bangun tidur. Orang yang mengalami hypnagogic hallucination biasanya mendengar suara-suara atau melihat hal-hal aneh di bilik mereka.
5. Sindrom Kepala Meledak (Exploding Head Syndrome)
Sindrom kepala meletup tidak benar-benar meledakkan kepala. Gangguan ini terjadi selama tidur nyenyak, ketika orang tiba-tiba bangun dengan terkejut oleh suara keras dan tajam.
Tidak ada rasa sakit atau bahaya yang terjadi pada sindrom ini. Punca pasti sindrom kepala meletup pun belum diketahui, tapi diyakini hal ini berkaitan dengan penyakit serius.
6. Kelumpuhan Tidur (Sleep Paralysis)
Selama tidur, aktiviti dan otot-otot tubuh menjadi tidak bergerak. Ini kelumpuhan sementara waktu, walaupun kadang-kadang kelumpuhan tetap ada bahkan setelah orang terbangun. Biasanya kelumpuhan tidur diikuti dengan halusinasi. Orang yang mengalami kelumpuhan tidur merasa ditindih dan tercekik.
7. Perilaku gangguan REM (Rapid-Eye-Movement)
Gangguan perilaku tidur REM berlaku paling sering pada orang dewasa yang lebih tua, dan boleh merupakan gejala penyakit Parkinson, gangguan neurologi degeneratif.
8. Gangguan tidur yang berkaitan dengan makanan
Orang dengan gangguan ini akan makan pada saat malam hari. Biasanya orang yang mengalami ini akan kehilangan sedikit memori di keesokan harinya.Beberapa kes cukup membahayakan, kerana mereka boleh sahaja menggunakan pisau atau menyalakan kompor.
9. Seksomnia
Seksomnia atau Sexual Behaviour in Sleep (SBS) adalah kebiasaan seksual yang terjadi ketika seseorang sedang tidur. Seksomnia boleh mengganggu, berbahaya atau bahkan jenayah (kekerasan seksual atau pemerkosaan).
10. Insomnia
Insomnia adalah kesukaran atau ketidakupayaan untuk tidur nyenyak. Hal ini boleh menyebabkan iritasi dan kurangnya konsentrasi pada siang hari, dan jangka panjang kurang tidur boleh benar-benar berbahaya. Kurang tidur telah dikaitkan dengan obesiti, tekanan darah tinggi dan serangan jantung, di antara gejala buruk yang lain.

1 comment:

Share

If you want to be strong know your weaknesses..

“Buatlah suatu kebaikan yang terus hidup...

Walaupun setelah kita mati“

SILA ISI BORANG TEMPAHAN ANDA DI SINI UNTUK MEMUDAHKAN URUSAN

Name:
Full Address:
Contact No:
Item To Order:
Question:

Get your own free form like this one.

.

.