بسم الله الرحمن الرحيم

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera..Sihat Hari Demi Hari! Cantik! Lawa! Tampil Menawan! Tampil Berkeyakinan! Ceria! Bahagia! Bijak!..Memvariasikan, Khusus Untuk Pengunjung Yang Berkunjung Ke Jelita Wif Diyana,Tidak Kira Usia! Atau Jantina! Menampilkan Pelbagai Info, Juga Perkongsian Lain, Asalkan Menarik & Berilmu Untuk Dikongsikan Bersama Pengunjung..Membuat Jualan Online Tidak Menjual Banyak Produk, Ana Menjual Produk Yang Ana Amalkan, Guna, Pakai, Serta Tahu Akan Keberkesanan Produk Dalam Produk Jualan Ana. InsyaAllah Dengan Pengalaman Yang Ada, Ana Akan Kongsikan Kepada Pelanggan. Untuk Pertanyaan & Pembelian..WhatsApp/WeChat/Telegram 019.7007.507 (jelitawifdiyana) atau Isikan Borang Pesanan...ig: jelitawifdiyana ... www.jelitawifdiyana.my ... email: jelitawifdiyana@yahoo.com

SUKA BLOG ANA? ❤✿‿✿❤

Thursday, May 19, 2011

TEMPE MAKANAN BERKHASIAT YANG DIAKUI DUNIA

TEMPE-Makanan Berkhasiat Yang Diakui Dunia

Tempe, makanan tradisional yang asli berasal dari Indonesia, yang juga sering disebut makanan rakyat, ternyata memiliki manfaat yang sangat penting bagi tubuh manusia. Bahkan manfaat dari tempe tersebut telah diakui dunia.

Badan kesihatan dunia (WHO) telah mengakuinya sebagai makan berkhasiat yang dapat mencegah dan mengatasi berbagai penyakit, selepas hasil kajian tentang sebatian pembentuk tempe di negara-negara maju seperti AS, Jepun, Inggeris dan Jerman berbuah positif (ternyata tempe sudah menyebar ke dunia).
Tempe hasil fermentasi soya dengan inokulum Rhizopus sp . yang berwarna putih kapas. Rhizopus sp. ini merupakan cendawan yang boleh mengurai protein dalam soya menjadi asid amino, sehingga lebih mudah dicerna tubuh.
Susunan asam amino tempe ini mempunyai kadar lisin yang tinggi tetapi metionin-sistinnya rendah. Struktur ini bertentangan dengan yang dimiliki beras. Teorinya, asid amino protein nabati bakal menjadi protein lengkap bila dicampur dengan sesamanya.Itu sebabnya makan tempe campur nasi sangat dianjurkan.
Tempe juga merangsang fungsi kekebalan tubuh terhadap bakteria 'E.coli' penyebab diare. Caranya, tempe dikukus lalu dihaluskan kemudian dicampur dengan air tajin dan garam. Berikan racikan tempe ini berkali-kali. Cara ini sudah dibuktikan di Jepun semasa wabak "E.coli O-175" tahun 1996 lalu (ternyata tempe sudah lama beredar di Jepun)
Tempe bisa melindungi dari serangan pelbagai jenis kanser, seperti kanser payudara, kanser rahim, dan sejenisnya. Sebatian dalam tempe dipercayai mempunyai aktiviti anti penyakit degeneratif, antara lain vitamin E, karotenoid, superoksida, deismutase, dan isoflavon.
Tempe juga dipercayai dapat mencegah anemia dan osteoporosis. Tempe berperanan sebagai pembekal mineral, vitamin B-12 dan zat besi yang sangat diperlukan dalam pembentukan sel darah merah. Zat besi dalam tempe cukup tinggi mencapai 9mg, 30% dari kecukupan zat besi yang dianjurkan tiap hari, juga zat besi ini lebih mudah diserap tubuh berbanding dengan zat besi pada pangan nabati lain. Sedangkan kandungan mineral kalsium tempe juga tinggimencapai 347 mg/100gr, mencukupi 50% keperluan kalsium tubuh setiap harinya.
Tempe juga boleh menurunkan kadar kolesterol dalam darah. Sebatian protein, asam lemak PUFA, serat, niasin, dan kalsium dalam tempe dapat mengurangkan plaque kolesterol yang boleh menyumbat pembuluh darah dan pengerasan pembuluh darah yang sering menyebabkan penyakit jantung, hipertensi, dan stroke.
Tempe juga berguna bagi proses pembentukan tulang menurut Prof. Ahmad Biben, guru besar pada Fakultas Kesihatan, Universiti Padjajaran Bandung. Kandungan zat aktif isoflavon, khususnya daidzein, genistein dan isoflavon jenis-2 yang boleh berkaitan dengan reseptor hormon estrogen dalam tubuh, mengurangkan aduan psikovasomotor, khususnya semburan panas di dada (yang sering dialami perempuan saat memasuki masa menopause).
Tempe mengandung berbagai unsur bermanfaat, seperti karbohidrat, lemak, protein, serat, vitamin, enzim, daidzein, genisten, serta komponen anti-bakteria. Agar khasiat zat-zat ini tidak terbuang dalam proses pemasakan, Prof. Biben menganjurkan tempe dimasak dengan menu seperti sup, semur, atau dibacem.
Tempe mempunyai kandungannya 157 kalori pada 100gr. Tapi kadar lemak tempe cukup tinggi iaitu tiap 100 gr. Mengandung 8.8 gr lemak (tempe segar) dan 19,7 (tempe kering). Namun, tempe mengeluarkan enzim Lipase, yang akan memecah lemak itu menjadi lemak yang diperlukan oleh tubuh, seperti asid lemak linoleat dan oleik.
Tempe juga berpotensi meningkatkan mutu gizi. Setiap 100 gr tempe segar menyumbang 10.9 gr protein, lebih dari 25% keperluan protein pada hari yang dianjurkan bagi orang dewasa. Bagi ibu hamil dan menyusui, tempe dapat membantu dalam kecukupan zat gizi hanya dengan mengkonsumsi 50 gr tempe (2 potong tempe seukuran kotak korek api).
Pakar makanan tradisional DR. William Shurleff dan DR. Akiko Aoyagi berkata tempe sebagai "superior soyfood from Indonesia", sehingga tidak heran jika dalam beberepa tahun mendatang tempe akan menjadi makanan yang terkenal dan popular di dunia.
Diolah ke Bahasa Melayu

No comments:

Post a Comment

Share

If you want to be strong know your weaknesses..

“Buatlah suatu kebaikan yang terus hidup...

Walaupun setelah kita mati“

SILA ISI BORANG TEMPAHAN ANDA DI SINI UNTUK MEMUDAHKAN URUSAN

Name:
Full Address:
Contact No:
Item To Order:
Question:

Get your own free form like this one.

.

.