Assalammualaikum & Selamat Sejahtera…Sihat Hari Demi Hari! Cantik! Lawa! Tampil Menawan! Tampil Berkeyakinan! Ceria! Bahagia! Bijak!..Memvariasikan, Khusus Untuk Pengunjung Yang Berkunjung Ke Jelita Wif Diyana,Tidak Kira Usia! Atau Jantina! Menampilkan Pelbagai Info, Juga Perkongsian Lain, Asalkan Menarik & Berilmu Untuk Dikongsikan Bersama Pengunjung..Membuat Jualan Online. Ana Menjual Produk Yang Ana Amalkan, Guna, Pakai, Serta Tahu Akan Keberkesanan Produk Dalam Produk Jualan Ana. InsyaAllah Dengan Pengalaman Yang Ada, Ana Akan Kongsikan Kepada Pelanggan. Untuk Pertanyaan & Pembelian WhatsApp WeChat Telegram 019 700 7507 Jelitawifdiyana Atau Isikan Borang Pesanan. Boleh layari Instagram ig: jelitawifdiyana ... Website www.jelitawifdiyana.my … Telegram group telegram.me/jelitawifdiyana_JWD

SUKA BLOG ANA? ❤✿‿✿❤

Wednesday, November 16, 2011

“Yakinlah Tuhan Bersamamu,Sentiasa Bersamamu,Dengan Kasih Sayang Allah,Tiada Yang Mustahil”


"Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, didzalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah."(HR. Al-Baihaqi)

Cintailah dan berbuat baiklah pada siapa saja tanpa mengukur siapa dia dan apa yang dia miliki, maka orang lainpun akan mencintaimu tanpa mengukurmu.
Semoga hari-hari kita semua selalu dalam berbuat kebajikan, kerana takkan rugi kita bila berbuat kebajikan, kita hanya akan rugi bila berbuat keburukan dan itu pasti.
Terpaksa atau tidak terpaksa, berbuat keburukan tetaplah keburukan.
Dan dalam keadaan terpaksa atau tidak terpaksa, berbuat kebaikan tetaplah kebaikan,
Lebih baik terpaksa berbuat kebaikan daripada berbuat keburukan tanpa terpaksa.

"..Dan janganlah mencari-cari keburukan orang & janganlah menggunjingkan satu sama lain.." (Qs. Al-Hujarat : 12)

“Sesungguhnya pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berzikir kepada Allah.” (Q.S Al-ahzab: 21)

Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (QS. al-Isra’ (17) : 32)

Kita orang mukmin diperintahkan untuk tidak mendekati zina, apalagi melakukannya, dan melakukannya adalah dosa yang besar.

"Hai orang2 yg beriman, janganlah sekumpulan orang laki2 merendahkan kumpulan yg lain, boleh jadi yg ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yg direndahkan itu lebih baik" (Qs. Al-Hujarat : 11 )

"Negeri akhirat (syurga) itu, Kami jadikan untuk orang2 yg tidak ingin menyombongkan diri & berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yg baik) (syurga )itu adalah bagi orang2 yg bertakwa” (Qs. Al-Qoshosh : 83)

Dari Abu Musa Al Asy'ari dia berkata Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: " jenguklah orang sakit."(HR.Bukhari : 5649)

SAMPAIKAN HAL INI KEPADA YANG SAKIT BILA MENJENGUK ORANG SAKIT:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menjenguk orang sakit dan beliau bersabda : “Bersabarlah, Sesungguhnya penyakit seorang muslim akan menghapuskan dosa-dosanya seperti api yang dapat menghilangkan kotoran emas dan perak”(HR.Abu Dawud : 3092)

Dari Ibnu ‘Abbas,Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :
[1] Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
[2] Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
[3] Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
[4] Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
[5] Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.
(QS. al-Hujurat (49) : 12)

Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.” (QS Al A’raf : 56)

*Berbuat Baik dengan cara menjalankan perintah Allah dan Rasul-Nya, sopan santun, tolong menolong antara sesama ciptaan Allah,yakni tolong menolong dalam kebaikan, adil, jujur, taat pada orang tua, tidak berkata kotor, tidak berkata kasar, dan lain semacamnya.

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. (QS.24:21)

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. (Qs. Ali imran : 133-134)

Baca dan resapi…
- Ubat tidak dapat menyembuhkan.
- Tapi Allah-lah yang menyembuhkan.
- Ubat untuk menyembuhkan berhajat kepada Allah.
- Allah menyembuhkan tidak berhajat kepada ubat.
- Jika Allah berkehendak, Allah bisa menyembuhka dengan ubat,
- Jika Allah berkehendak Allah bisa menyembuhkan tanpa ubat.
- Jika Allah berkehendak ada ubat tapi tidak sembuh-sembuh.

Laa ilaaha illa Allaah.

*Saat kita makan ubat karena sakit, sungguh ubat sama sekali tidak menyembuhkan, tapi Allah yang menyembuhkan kita, makan ubat adalah usaha kita untuk sembuh tapi kesembuhan hanya dari Allah, bukan dari ubat.

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu-bapa”(Qs.Al-israa : 23)

“Dan kami wajibkan kepada manusia agar (berbuat) kebaikan kepada kedua orang tuanya” (Qs.Al-Ankabut : 8)

“Dan tolong-menolonglah kamu sekalian pada kebaikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam dosa dan permusuhan....“(Qs.Al-Maidah : 3)

Orang-orang yang sabar (terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal kebaikan, mereka itu memperoleh ampunan dan pahala yang besar. (QS. Hud 11:11)

_MARI JADI ORANG SABAR, YANG SANGAT SABAR, PALING SABAR, KARENA KESABARAN HANYA AKAN SULIT BUAT YANG TIDAK MAU BERUSAHA UNTUK SABAR_


No comments:

Post a Comment

Share

.

.

SILA ISI BORANG TEMPAHAN ANDA DI SINI UNTUK MEMUDAHKAN URUSAN

Name:
Full Address:
Contact No:
Item To Order:
Question:

Get your own free form like this one.