4 TIP HILANGKAN RASA PEDIH MENGUPAS BAWANG


Oleh: Wan Erni Liza Md Izatzi
Menghiris bawang boleh menjadi satu perkara yang dihindari jika seseorang itu jarang beraksi di ruangan dapur . Keadaan ini berlaku kerana tidak tahan dengan rasa pedih bawang yang dipotong. Tetapi penah tak anda terfikir,mengapakah terjadi perkara sebegitu, dan bagaimana cara mengatasinya.Lagi lucu jika ada yang sampai memakai cermin mata hitam ketika memotong selabu bawang besar.
Justeru itu, tahukah ketika anda memotong bawang , bawang akan mengeluarkan cecair semburan halus. Penyelidikan Jepun baru-baru ini telah menunjukkan bahawa titisan inimengandungi enzim yang dipanggil faktor-lachrymatory sintase dan sebatian yang mengandungi sulfur, yang bertindak balas untuk menghasilkan perengsa berkuasa dipanggil Syn-propanethial-S-oksida. Apabila cecair memercik pada mata, anda bertindak balas dengan mengeluarkan air matayang banyak air mata untuk mencuci cecair itu.
Di bawah ini kami kongsikan 4 tip yang boleh menghilangkan rasa pedih ketika menghiris dan memotong bawang. Selamat mempraktikkannya...!!

> Sejukkan bawang selama 30 minit sebelum memotong atau mengupasnya. Atau, bekukan bawang merah sekira 10-15 minit, bergantung pada ukurannya sebelum diiris. Sel-sel dari bawang yang sudah disejukkan akan lebih lambat beraksi ketika dipotong.

> Potong bawang di bawah air ( sama ada di bawah air paip yang mengalir atau di dalam sinki ). Air akan memgelakkan sebatian sulfur sebelum memercik ke dalam mata anda.

> Menyalakan lilin atau anda boleh memotong bawang berhampiran dapur gas dengan nyalaan api. Potong bawang yang dekat dengan api yang mungkin tanpa bahaya yang dibakar. Haba akan menarik sulfur kepadanya dan dari mata anda .

> Mengunyah gula-gula , mempunyai sekeping roti atau kiub gula dalam mulut anda.Mengapa ini berfungsi? Teori ini berguna kerana jika ada sesuatu dalam mulut anda, ia menggalakkan anda untuk bernafas melalui mulut,jadi anda akan menghisap semburan bawang itu sebelum cecair itu terpercik ke mata anda.


4 Tip Hilangkan Rasa Pedih Mengupas Bawang - Tip Petua - Dekor Impiana


Comments